torsdag 1 september 2011

Choklad och zucchinikaka

Här kommer receptet på den underbart goda kakan jag testade att baka för någon vecka sedan! =) Receptet hittade jag HÄR! Ett tips, funkar även utmärkt att göra detta i muffinsformar, men då går det lite snabbare! =)


Choklad- och zucchinikaka

2 ägg
2 dl rapsolja
3 dl socker
5 dl riven zucchini
3 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
Vispa ägg, olja och socker. Rör ner riven zucchini.
Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad avlång bakform.
Grädda kakan i ca 45 minuter på 175 grader.
Låt kakan kallna under formen.

Glasyr:
100 g philadelpihiaost
50 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Vispa ost och smör smidigt och rör ner flor- och vaniljsocker.
Vispa till en len glasyr.
Bred glasyren över kakan innan servering.

5 kommentarer:

  1. Jag börjar upptäcka Zuccini mer och mer. Rosta i ugnen med pressad vitlök över.... Muffinsen låter toppengoda :) Kram

    SvaraRadera
  2. oh mums! :)

    Ja återkom med pris när du funderat klart, ingen brådska för min del :)

    Ja intervjun gick bra, dock lite kluven.... så får fundera lite..

    kram

    SvaraRadera
  3. Mums vad smarrigt. Jag har norpat receptet.
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Men vilken udda blandning. Man har svårt att tänka sig att dom ska passa så bra ihop. Låter spännande..
    Skoj med middag. Hoppas det gick bra.

    kramisar

    SvaraRadera