onsdag 18 maj 2011

Fotoläxa/Photohomework

Jag går en fotokurs på ABF via Sporren och den är på tre gånger, vi har nu haft två träffar och hunnit med två läxor, nästa träff blir först i höst, då det finns lite mer att fotografera också! Kursen heter Foto i trädgården, men då jag lider lite brist på trädgård eftersom att jag bara har min balkong, så får jag lösa sånt på annat vis.
Första uppgiften så skulle vi hitta ett foto att inspireras av, så jag köpte en trädgårdstidning och hittade detta fotot ur "Allt om trädgård" taget av Monika Norrby!


Så här blev mitt foto med blommor från mammas bukett, taget på bänken utanför hennes hus, jag gillar kontrasten mellan den gråa träbänken och de färgglada blommorna:


Till andra uppgiften så skulle vi fota något i trädgården, det blev en rabatt här ute på gården där jag bor, korten skulle tas med några timmars mellanrum för att se skillnaderna i ljuset. Dock var det en grå dag så vet inte om det blev så mycket skillnader.





Nyaste läxan är att i sommar ta en bild som är på något favoritmotiv, skapa vår egen bild, så har gott om tid att testa olika saker! =) Jag gillar att fota lite av varje, gärna lite udda detaljer på byggnader eller i naturen, roliga stubbar mm. Allt ovan är fotat med manuell inställning på kameran, något jag måste lära mig mer om, så nu gäller det att trycka på knappar och testa för fullt!

17 kommentarer:

  1. Mycket vackert med blommorna på den grå bänken!! Nej, dagsljuset var ju inte det bästa förståss...Kramiz

    SvaraRadera
  2. Fina foton du har tagit. Visst ser man skillnad på fotona.
    Så fint med blommorna på bänken.
    Då hinner det bli många kort innan du hittar en favvisbild.
    Har oxå bara en balkong. Men jag njuter när jag går till vårt centrum finns så många trädgårdar att kika på. Igår beundra jag magnoliträd tycker dom är så fina.
    Kram och ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Elenor the photo you took of your mum's bouquet is gorgeous and especially that it is laying on the timber boards. The contrast is beautiful, I'm sure that your teacher will be proud of you for this shot. Great job of capturing the daffidols at the different times throughout the day. How pretty do they all look in that flower bed? Thank you for sharing your homework with us and I look forward to seeing your lessons. *Friendship and Hugs*

    SvaraRadera
  4. Oj, är det inte svårt att fota manuellt? Jättefina bilder, jag gillar ljuset på första och sista blombilden bäst. Och de orangea blommorna är ju bara to die for!

    SvaraRadera
  5. Gillar åxå bilden av din mammas bukett! Mycket vacker! Tycker om att fota ute i naturen, men jag har bara en gammal digitalkamera. Men rätt vad det är så lyckas man få till riktigt bra kort!

    SvaraRadera
  6. Underbart dagsljus gick jag till mina bilder igår trots storm! Som du kan se i bildspelet så kom vintermössan väl till pass! Kramiz

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Färgen på garnet är sån som finns i reflexvästar. Har två fina tröjor med reflexer, det står Skanska på ryggen jag kan ju göra en prick över först a så det står Skånska.
    Jag kollade blommornas färg och blad och på jorden då ser man skillnad.
    Din första bild är en riktig nostalgibild.
    Blev mest planering igår.
    Kram och ha en bra dag.

    SvaraRadera
  8. Hej på dig vännen:)
    Vilka jättefina bilder som du delar med dig av så himla vackert:)
    Hoppas du har det bra och mår bra och att allt är som det ska vara med dig:)
    Själv har jag varit sliten, trött och ork lös så har tagit det mycket lugnt denna veckan.
    Önskar dig en jättetrevlig helg:)
    Ha det bäst och kramar från Lilla vännen Inger:)

    SvaraRadera
  9. fina foton blev det, ha en trevlig helg nu

    SvaraRadera
  10. Det är inte ofta man tycker det är skoj med läxor men dom läxorna lät ju jätteroliga. Bra sätt att lära sig på. Fin inspirationsbukett du gjort..

    Ha dig en supertrevlig helg
    Kramisar

    SvaraRadera
  11. Godmorgon i stugan denna lördag! Kramiz

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder! Särskilt den med gerberan!

    SvaraRadera
  13. Den ekan med virreflaskan var omtyckt.
    Gör för det mesta utedass och ställer i en flaska i fjölen.
    Lugn dag för mej har fått någon konstig värk i knä så jag hoppar omkrings som en gammal skata.
    Hoppas din dag varit bra.
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Inget nytt, ha en fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  15. Underbar bild på bänken! kram

    SvaraRadera
  16. Piggelin är något speciellt det. Den kan inte många glassar ens jämföra sig med. Fast det är svårt att jämföra isglass och mjukglasstrut i och för sig. Men goda är båda! :)

    Idag blåser det lite mindre här. Skönt! Hoppas du har det soligt och fint hos dig med

    Kramisar

    SvaraRadera
  17. Hej vännen. vilka roliga läxor. Fina bilder du tagit. Tycker nog nab sr skillnad i ljuset. Ha det bäst.
    Kramiz

    SvaraRadera